Antwerpen

Eerst deden we festivals, nu monitoren we winkelstraten

CrowdScan, een spin-off van UAntwerpen en Imec, ontwikkelde druktemonitoring voor festivals. Dit jaar moest het roer om en kwam de vraag uit een heel andere hoek.

    Rectangle 16 2

    Wie naar de site van CrowdScan surft, stuit op de origine van het jonge Antwerpse bedrijf: een foto van het hoofdpodium van dancefestival Tomorrowland geeft een hat tip aan de plaats waar de technologie van het bedrijf tot volle wasdom kwam. Maar wie die vandaag wil treffen, trekt beter naar de Gentse Langemunt. Daar helpen 21 sensoren de shopdrukte in de winkelstraat in de hand te houden.

    De technologie van CrowdScan maakt het voor steden mogelijk de drukte in hun winkelstraten op te volgen, zonder dat daar camera's of telecomdata voor nodig zijn, legt CEO Ben Bellekens uit. Zijn doctoraatsonderzoek en dat van Stijn Denis liggen aan de basis van het bedrijf. 'We werken met draadloze toestelletjes die op ongeveer 1,5 meter hoogte worden geïnstalleerd. De toestelletjes zenden een signaal uit op een andere frequentie dan de klassieke wifi- en bluetoothtoepassingen.' Als mensen door het signaal lopen, raakt dat signaal meer verstoord. 'De toestelletjes aan de overkant van de straat vangen dat verzwakte signaal op, waarna ons algoritme op basis van het signaal kan tellen hoeveel mensen voorbijliepen. Alleen tellen, we kunnen niemand identificeren', zegt Bellekens. Elke tien seconden is er een realtime update. De technologie draait al sinds 2016 proef op Tomorrowland. 'Een festival heeft camerabeelden om de drukte te monitoren, maar 's nachts of met de lichtshows ben je daar weinig mee.'